Opony slick czy semi slick – jakie opony wybrać do jazdy po mieście?

shutterstock_164198759

Wybór odpowiedniego ogumienia do roweru jest dla wielu osób trudnym zadaniem. Również częstym problemem w dobie rosnącej popularności rowerów, jest bagatelizowanie sprawy ogumienia w jakie wyposażony jest jednoślad. Bez odpowiedniej wiedzy o typach opon, ciężko dobrać jest tą odpowiednią, dlatego przed zakupem warto jednak zapoznać się ze specyfikacją ogumienia oraz jego przeznaczeniem. W zależności od rodzaju nawierzchni, po jakiej najczęściej porusza się rower, wymienić można kilka różnych typów opon. W przypadku jazdy miejskiej do wyboru są opony typu slick oraz semi-slick. Oczywiście nikt nikomu nie zabroni stosować w swoim jednośladzie opon terenowych, ale komfort oraz dynamika jazdy w przypadku tego typu opon drastycznie zmaleje. Czym więc charakteryzują się opony slick oraz semi-slick, i które okażą się lepszym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o jazdę miejską?

Opony slick

Opony tego typu łatwo rozpoznać, gdyż charakteryzują się zazwyczaj brakiem bieżnika lub rzadkimi, niewielkimi, kilkumilimetrowymi nacięciami spełniającymi jego funkcję. Taka budowa opony sprawia, że przy kontakcie z podłożem stawia ona niewielki opór, który przekłada się bezpośrednio na dynamikę oraz prędkość jazdy. Niestety, jest również druga strona medalu. Kosztem szybszej jazdy, użytkownik takich opon traci na bezpieczeństwie, gdyż charakteryzują się słabą przyczepnością. Idealnymi warunkami przy jakich stosować można takie ogumienie jest sucha, utwardzona nawierzchnia np. asfalt. Nie jest więc zalecane, aby podróżować na oponach typu slick w deszcz, po błocie lub w przypadku nierównej nawierzchni. Standardowa, zalecana szerokość opon typu slick nie przekracza 1,75 cala, a wraz ze zmniejszaniem szerokości, pamiętać należy o zwiększaniu ciśnienia w dętce. Wybór węższych opon nie jest rekomendowany w przypadku, gdy jazda ma charakter jazdy amatorskiej.

Opony semi-slick

Tego typu ogumienie jest pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy oponami całkowicie gładkimi, a terenowymi, gdzie bieżnik jest wyraźnie widoczny. Opona taka na środku nie posiada bieżnika w ogóle lub jest on bardzo płytki.  Po bokach natomiast bieżnik jest wyraźnie zaznaczony. Wszystko to sprawia, że użytkownicy takich opon mogą cieszyć się jazdą, zarówno w terenie jak i po asfalcie. Nie oznacza to, że będą one dorównywały przyczepnością oponom górskim czy prędkością oponom szosowym. Opony semi-slick często montowane są w standardzie w rowerach crossowych oraz trekingowych. Zalecane są również w przypadku, gdy użytkownik porusza się w różnych warunkach terenowych (nie wliczając w to np. trudnych warunków górskich).

Co wybrać?

Ostateczny wybór pozostaje indywidualny. Każdy użytkownik musi sam zdecydować jaki typ opon będzie optymalny w jego przypadku. Do jazdy typowo miejskiej, gdzie w większości spotkać się można z asfaltem lub kostką brukową, najlepszym wyborem może okazać się opona typu slick. Pozwoli ona na większe prędkości oraz bardziej komfortową i mniej męczącą jazdę. Należy jednak zachować szczególną ostrożność zwłaszcza po deszczu. W przypadku, gdy prędkość jazdy pozostaje kwestą drugorzędną, opony semi-slick będą idealnym wyborem.