Oświetlenie rowerowe: lepsza widoczność i bezpieczeństwo na drodze

Odpowiednie oświetlenie roweru to absolutna konieczność. Przede wszystkim jest to kwestia bezpieczeństwa, a poza tym jeżdżenie na nieoświetlonym rowerze po zmroku może zostać ukarane mandatem.

Na rynku dostępne są lampki o różnej budowie i mocy, przez co można dobrać optymalny sprzęt do stylu jazdy i terenów, po których najczęściej się jeździ. Lampki powinny być dostosowane do wymagań użytkownika oraz warunków jazdy.

Co na temat oświetlenia roweru mówi Prawo o Ruchu Drogowym?

Według przepisów, rower musi być oświetlony przez co najmniej jedno światło białe lub żółte z przodu oraz co najmniej jedno czerwone z tyłu. Przednia lampka w rowerze może być demontowana, jeśli nie ma konieczności jej używania, natomiast z tyłu roweru trzeba mieć na stałe zamontowane światło odblaskowe koloru czerwonego i światło pozycyjne. Zarówno światło przednie, jak i tylne, może być migające, jednak warto zwrócić uwagę na to, że migające światło może być bardzo irytujące dla pozostałych uczestników ruchu. Przepisy regulują również wysokość, na której oświetlenie musi być zamontowane oświetlenie uzupełniające, czyli na przykład lampki przypinane do ubioru, plecaka czy czołówki. Lampki nie mogą znajdować się niżej niż 25 cm i wyżej niż 150 cm nad jezdnią i muszą być widoczne z odległości minimum 150 metrów w warunkach dobrej widoczności. Poza lampkami dopuszczone jest stosowanie naklejek i innych elementów odblaskowych.

Jakie powinny być lampki rowerowe?

Do jazdy po mieście dobrze sprawdzą się lampki 1 lub 2 LED-owe. Dobre będą nieskomplikowane, kompaktowe lampki, które nie przysporzą trudności podczas montażu. Takie lampki są dobre, ponieważ zarówno ich montaż i użytkowanie są proste, a poza tym zużywają mało energii. W przypadku jazdy poza miastem, oprócz podstawowego oświetlenia przyda się również oświetlenie uzupełniające, aby zapewnić sobie dobrą widoczność i bezpieczeństwo.

Przy wyborze lampek trzeba zwrócić uwagę na moc strumienia świetlnego, która w przypadku tylnych lampek wynosi zazwyczaj od 20 do 100 lumenów. Światło lampek tylnych, oprócz odpowiedniej mocy, powinno być dobrze rozproszone, aby kierowcy mogli dobrze widzieć rowerzystę. Moc przednich lampek zawiera się zazwyczaj w przedziale 5 – 200 lumenów, ale droższe modele mogą mieć moc osiągającą nawet 1300 lumenów.

Zawsze należy pamiętać, że do jazdy w trudnym terenie, na przykład w górach, podstawowe oświetlenie nie jest wystarczające i trzeba zainwestować w mocniejsze, bardziej wytrzymałe lampki. Oprócz lampek mocowanych na rowerze do jazdy w nocy warto dokupić dodatkową lampkę czołową, która doświetli zakręty.

Co jest dostępne na rynku?

W każdym sklepie rowerowym dostępna jest szeroka oferta sprzętów, różniących się między sobą jakością i ceną. Często spotykane są zestawy lampek pozycyjnych, które kosztują czasami zaledwie kilkanaście złotych. Zazwyczaj takie lampki mają funkcje świecenia ciągłego i pulsacyjnego i są zasilane na baterie. Nieco droższe modele są wodoodporne, przez co nadają się do jazdy w różnych warunkach. Lampki kupowane oddzielnie są z reguły nieco droższe, ale wśród nich można znaleźć lepszej jakości modele przeznaczone do jazdy w trudniejszym terenie, nie tylko po mieście.