Rowerowe sztyce regulowane – co warto wiedzieć?

shutterstock_210084397

Regulowane sztyce są w dzisiejszych czasach coraz popularniejszymi i pożądanymi elementami wyposażenia roweru. Zapewne wiele osób zadaje sobie pytanie, co warto wiedzieć przed pierwszym zakupem sztycy regulowanej. Na wstępnie warto zaznaczyć, że tego typu element roweru nie jest niczym nowym i innowacyjnym, ponieważ pierwsze sztyce teleskopowe zaprezentowane zostały już około 20 lat temu przez KS Suspension, jednak od tego czasu wiele się zmieniło, jeżeli chodzi o technologię produkcji elementów rowerowych. Idea wytwarzania, działania i stosowania sztyc regulowanych pozostała taka sama.

Czym jest sztyca regulowana?

Jest urządzeniem pozwalającym na regulację położenia siodełka rowerowego poprzez system mechaniczny lub hydrauliczny, który zainstalowany jest w rurze podsiodłowej. W większości przypadków blokada służąca do regulacji wysokości siodła znajduje się na kierownicy, co znacząco ułatwia ustawienie optymalnego położenia siodełka nawet podczas jazdy.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie sztycy regulowanej?

Samo działanie różnego typu sztyc rowerowych jest bardzo zbliżone. Najistotniejszy z punktu widzenia komfortu jazdy jest zakres skoku danej sztycy. Im większy, tym niżej będzie można ustawić siodełko, ale pamiętać należy, aby dobrać długość sztycy do rozmiaru ramy, do której dana sztyca będzie się chowała.

Wiele osób przed pierwszym zakupem sztycy regulowanej zadaje sobie pytanie, czy to w ogóle się opłaca, gdyż w zasadzie umyślnie zwiększamy masę swojego roweru. Czasami jednak wzrost masy związany jest z późniejszym oszczędzaniem energii kolarza. Tak jest również i w tym przypadku, gdyż sztyca regulowana w znacznym stopniu ułatwia chociażby podjazd pod stromizny. Kolejnym plusem jest możliwość regulacji wysokości siodełka podczas jazdy w trudnym technicznie terenie bez konieczności zsiadania z roweru. Wszystko to sprawia, że ten element roweru staje się niezastąpiony w każdym rodzaju kolarstwa.

Decydując się na zakup sztycy każdy przyszły jej posiadacz stanie przed wyborem, jaki rodzaj mechanizmu zwalniania dźwigni wybrać. Do wyboru w tym przypadku mamy system mechaniczny (linka) oraz hydrauliczny. W zasadzie każdy wybór ma swoje plusy i minusy, ponieważ decydując się na system mechaniczny trzeba liczyć się z częstszym, nieskomplikowanym serwisowaniem mechanizmów, natomiast w przypadku hydrauliki, która odporna jest na zabrudzenia, serwis będzie rzadkością, lecz będzie niestety bardziej problematyczny.

Jaką długość sztycy wybrać?

Najlepszym sposobem doboru sztycy rowerowej jest pomiar odległości pomiędzy dwoma punktami zaznaczonymi na rurze podsiodłowej, na której umocowane jest siodełko. Procedura ta jest dosyć prosta i zajmie tylko kilka minut. Polega ona na obniżeniu siodełka na najniższą wysokość, która w danych warunkach jest najwygodniejsza i zaznaczeniu na rurze podsiodłowej (np. za pomocą  markera) tej wysokości. W dalszej kolejności należy powtórzyć wcześniejszą procedurę z maksymalną wysokością siodełka. Zmierzona odległość pomiędzy zaznaczonymi punktami da informację o wymaganym zakresie regulacji sztycy. Pamiętać należy również o wspomnianym wcześniej doborze długości do rozmiaru ramy.