Rowerowy test Coopera – jak go prawidłowo wykonać?

AdobeStock_120637310-1024x683

Rowerowy test Coopera wykonuje się w celu skontrolowania wydolności swojego organizmu, a także monitorowania postępów treningu. Normy testu Coopera do prób rowerowych, pływackich oraz biegowych zostały ustalone przez amerykańskiego lekarza w XX. wieku i od tej pory służą do określania stanu kondycji fizycznej. Test polega na przebiegnięciu, przepłynięciu lub przejechaniu na rowerze jak największej odległości w czasie 12 minut. Na podstawie zmierzonej odległości oraz odpowiednich tabel uwzględniających wiek osoby, która podchodzi do testu, określa się stan kondycji fizycznej.

O czym trzeba pamiętać przed przystąpieniem do rowerowego testu Coopera?

1) Przygotowanie fizyczne

Zaleca się, aby przed przeprowadzeniem testu Coopera przygotować się do takiego wysiłku, chyba,że test będzie się przeprowadzało z czystej ciekawości, a nie żeby zaplanować trening i później monitorować jakie daje efekty. Niemniej jednak, do testu nie powinny podchodzić osoby nieaktywne fizyczne, które w ogóle nie ćwiczą, choćby rekreacyjnie. Przez około 4 tygodnie przed podejściem do testu warto zacząć regularnie ćwiczyć żeby przygotować swój organizm do wysiłku. Osoby mające problemy zdrowotne, szczególnie z sercem oraz układem oddechowym, przed rozpoczęciem testu powinny skonsultować się z lekarzem.

2) Rozgrzewka

Przed przeprowadzeniem rowerowego testu Coopera bardzo ważne jest rozgrzanie się i przygotowanie organizmu do wzmożonego wysiłku. Czasami osoby chcące się sprawdzić w rowerowym teście Coopera unikają rozgrzewki, ponieważ myślą, że lepiej podejść do testu bez uprzedniego wysiłku, jednak kilkunastominutowa rozgrzewka jest niezbędna. Prawidłowo przeprowadzona rozgrzewka może znacznie poprawić wynik, nie mówiąc o tym, że wysiłek fizyczny podjęty podczas testu Coopera bez rozgrzewki, może się skończyć poważną kontuzją. Oprócz rozgrzewki ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu.

3) Regularne powtórki

Przy ustalonym planie treningowym, rowerowy test Coopera warto przeprowadzać co jakiś czas, w regularnych odstępach. W ten sposób można łatwo kontrolować efekty treningu i w razie potrzeby odpowiednio go modyfikować, tak aby dawał zadowalające rezultaty. Nie można zrażać się po uzyskaniu kiepskiego wyniku, ponieważ normy są bardzo wygórowane. Ważne jest, aby podczas kolejno przeprowadzanych testów wynik był coraz lepszy.

Jak prawidłowo przeprowadzić rowerowy test Coopera?

W przypadku rowerowego testu Coopera istnieje wiele opinii, że test jest niemiarodajny i raczej nie należy go stosować do prób w profesjonalnym kolarstwie. Sporym problemem jest rodzaj roweru, na którym test będzie przeprowadzany. Jest to bardzo istotne, ponieważ rodzaj roweru znacznie wpływa na rozwijaną prędkość, a więc wynik testu. Zaleca się, aby test Coopera był przeprowadzany na rowerze szosowym, ponieważ wynik będzie wówczas najbardziej miarodajny, jednak jeśli ktoś nie posiada takiego roweru może sprawdzić się na własnym jednośladzie, z tym, że należy oczekiwać, że osiągnie się gorsze wyniki niż gdyby jechało się na szosówce. Kolejną ważną kwestią jest pogoda. Najlepiej żeby test był przeprowadzany w bezwietrzny dzień, tak aby wiatr, nieważne, z której strony, nie wpływał na wiarygodność wyniku. Nie jest wymagana ciągła, szybka jazda, jeśli komuś nie wystarczy sił może dokończyć test pedałując powoli.