Jak nie stracić formy po kontuzji rowerowej?

Kontuzja rowerowa jest chyba jedną z najmniej pożądanych przez rowerzystów sytuacji. Jednak jak to bywa w codziennym życiu, sportowcom zdarzają się one dosyć często, a powrót do formy po kontuzji jest związany często z długą i monotonną drogą. Wielkim błędem jaki popełniany bywa przez kontuzjowanych rowerzystów jest zbyt za szybki powrót na rower. Może spowodować on pogłębienie istniejącej już kontuzji oraz znacznie wydłużyć okres powrotu do pełni formy. Czas jaki związany jest z powrotem do dawnej kondycji związany jest oczywiście z radykalnym spadkiem formy, która pogarsza się z każdym dniem bez rowerowego treningu. Dodatkowo siedzący tryb życia, który związany jest z leczeniem kontuzji może spowodować niechciany wzrost wagi, która skutecznie utrudni osiąganie dawnych wyników na rowerze. Jednak jak to czasem w życiu bywa jest również druga strona medalu. Czas leczenia kontuzji może okazać się dobrym okresem na poświęcenie odrobiny czasu na inne rodzaje sportu, które mogą pomóc w utrzymaniu formy, a także okresem na przemyślenie swojej diety i nawyków żywieniowych. Jak zatem nie stracić formy po rowerowej kontuzji?

Odpowiednie nastawienie to podstawa

Bardzo wiele osób na widok słabnącej formy traci wolę walki i często poddaje się w zmaganiach o powrót do dawnej formy. Na samym początku bardzo ważną kwestią jest zmiana sposobu myślenia. Wiadomo, że odbudowanie dawnej kondycji potrwa trochę czasu, ale wszystko jest możliwe i do zrealizowania. Pod żadnym pozorem nie wolno zatem nawet na chwilę poddawać się działaniu złych, demotywujących do działania myśli. Wykształcić należy też w sobie cierpliwość i siłę woli, ponieważ to właśnie te cechy w znaczący sposób pomogą w powrocie dawnej kondycji. Złą praktyką jest też próbowanie na siłę osiągnięcia swoich dawnych wyników czasowych czy dystansowych. Może spowodować to odnowienie lub pogłębienie istniejącej już kontuzji.

Czas na inne dyscypliny sportowe

Okres powrotu do dawnej formy jest idealnym czasem na sprawdzenie się w innych formach aktywności fizycznej. Każdy sport, który nie będzie stwarzał ryzyka urazu kontuzjowanego miejsca, zdecydowanie pomoże w powrocie do dawnej formy lub ewentualnie w podtrzymaniu jej. Jeżeli chodzi o rodzaje aktywności fizycznej dla kontuzjowanych rowerzystów to najczęściej polecany jest basen oraz długie spacery. Pływanie przyczyni się do wzmocnienia różnych partii mięśni, które mogą być przydatne również podczas jazdy rowerem. Co więcej basen pomoże zgubić ewentualne zbędne kilogramy. Spacery mogą być przydatne w ponownym oswajaniu stawów oraz mięśni nóg do wysiłku, które je czeka po powrocie na rower. Można też oczywiście pomyśleć o wcześniejszym powrocie na rower, ale jedynie pod warunkiem spokojnej jazdy, która nawet w połowie nie będzie tak bardzo forsująca jak ta sprzed kontuzji.

Jak zatem widać, powrót do formy po kontuzji związany jest z oszczędzaniem się na każdym kroku – nawet kosztem spadającej kondycji. Jednak zachowując podstawowe zasady opisane powyżej można z całą pewnością  powrócić na rower i w dalszym ciągu próbować swoich sił w biciu dawnych rekordów.