Rower i zakwasy: Jak uniknąć zakwasów?

Dla wielu osób początek sezonu rowerowego to aktywność fizyczna po długim czasie zimowego odpoczynku.  Pierwsze intensywne wycieczki mogą doprowadzić do powstania „ zakwasów”. Jak ich uniknąć i czy to w ogóle możliwe.

Co to są zakwasy?

Bardzo długo uważano, że ból który pojawia się następnego dnia po intensywnym wysiłku fizycznym  spowodowany jest nagromadzeniem kwasu mlekowego. To jednak nie jest prawdą. Okazało się, że dyskomfort fizyczny, które nazywamy zakwasami zakwasów” jest wynikiem mikrourazów włókien mięśniowych.

Kiedy pojawiają się zakwasy?

Pojawiaj się najczęściej, u tych którzy nie podejmowali żadnej działalności aktywnej, albo miały dłuższą przerwę w treningach. Dlatego, jeżeli całą zimę oczekiwaliście na wiosnę siedząc na kanapie, a nagle odkurzonym rowerem zrobiliście 20 km, zakwasy macie gwarantowane.  Zakwasy są oznaką przemęczenia, które jest przeciwieństwem sprawności.

Jeżeli nie mamy możliwości wcześniejszego przygotowania naszego ciała na  duży wysiłek, pamiętajcie o tym aby:

1.Przed i po wysiłku fizycznym koniecznie zrób ćwiczenia rozciągające. Jest to bardzo ważne  zwłaszcza po intensywnej wycieczce rowerowej.Mięśnie będą bolały ale im dłużej będziemy  je rozciągać tym mniejsze zakwasy będziemy mieć następnego dnia.

2.pomocny okazać się może też masaż. I nie musi być robiony przez profesjonalistów, wystarczy, że samemu dobrze rozmasujemy mięśnie. Co nie znaczy, że wyeliminujemy zakwasy całkowicie.

3. Może pomóc też sauna bądź gorąca kąpiel. Jeżeli nie mamy możliwości pójścia na saunę, możemy wziąć gorącą kąpiel, na zmianę z zimną.