W jaki sposób zabezpieczyć rower przed korozją?

Rdza jest w dzisiejszych czasach wrogiem nie tylko kierowców, których samochody korodują już po kilku latach. Jest także wrogiem rowerzystów, bo jak się okazuje nawet unikanie soli sypanej zimą na chodniki nie powstrzymuje korozji, która dobiera się również do rowerów. Z tego względu bardzo dużo cyklistów borykało i boryka się z problemem korodującego roweru. Rdza na elementach roweru jest nie tylko nieatrakcyjną “ozdobą”, ale również może być przyczyną wypadku. Nikt prawdopodobnie nie chciałby, aby przerdzewiała rama jego jednośladu pękła podczas jazdy…      Innym poważnym problemem jest korozja na takich elementach roweru jak zębatki czy łańcuch. Jak wiadomo, są to jedne z najważniejszych podzespołów rowerowych, a dbanie o nie przekłada się bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak zatem dbać o rower i jak go zabezpieczać, aby jak najdłużej cieszyć się brakiem korozji?

Przechowywanie roweru

Okazuje się, że bardzo często powodem korozji roweru jest jego nieodpowiednie przechowywanie. Problem ten dotyka zwłaszcza ludzi, którzy mieszkają w bloku, a ich piwnica nie jest na tyle obszerna żeby pomieścić rower. Długotrwałe przechowywanie roweru “pod chmurką” drastycznie skróci żywotność praktycznie wszystkich podzespołów rowerowych – zaczynając od ogumienia, a kończąc na zębatkach. Nie chodzi oczywiście jedynie o deszcz, zły wpływ na rower ma również zbyt intensywne światło słoneczne. Dlatego też jednoślad należy przechowywać najlepiej w miarę suchym i zacienionym miejscu. Przy braku innej możliwości niż trzymanie roweru na dworze, zalecany jest zakup pokrowca na rower, który skutecznie uchroni go przed zgubnym działaniem zmiennych warunków atmosferycznych.

Mycie roweru

Dbanie o czystość roweru po każdej wyprawie to podstawa w utrzymaniu jego dobrej kondycji. Mowa tutaj zwłaszcza o wyprawach, które przebiegały przez tereny podmokłe lub błotniste. Największy brud jaki przyczepił się do roweru można oczywiście zmyć na myjni samochodowej za pomocą popularnych myjek ciśnieniowych. Pamiętać należy, aby elementy takie jak łańcuch czy zębatki nie były myte pod zbyt wysokim ciśnieniem, które może wypłukać znajdujący się tam smar. Najlepszym wyjściem jest natomiast użycie specjalnych szczotek do rowerów. Równie ważne jest wysuszenie roweru po jego umyciu – jak wiadomo, wilgoć to przyjaciel korozji.

Regularne smarowanie i oliwienie

Kolejnym bardzo ważnym aspektem w walce z korozją jest regularne smarowanie i oliwienie podzespołów. Smar pozbywa się wilgoci oraz chroni metalowe elementy przed wszelkimi rodzajami korozji. Regularne przesmarowywanie elementów takich jak łańcuch, zębatki, łożyska czy sworznie zagwarantuje, że rower przez długi czas będzie cieszył się dobrą kondycją. Proces smarowania należy przeprowadzać w zależności od intensywności używania roweru. Najlepszym rozwiązaniem jest ocena jakości smaru i ewentualne jego usunięcie za pomocą specjalnych preparatów przeznaczonych do tego celu.