Co warto pić w czasie jazdy na rowerze?

Co warto pić podczas jazdy na rowerze?

Odpowiednie nawadnianie podczas wysiłku jest niezwykle ważne. Oczywiście istotne jest również to, co się je przed i podczas aktywności fizycznej, ale to właśnie o dostarczeniu sobie odpowiedniej ilości płynów rowerzyści bardzo często zapominają. Co i ile najlepiej pić w trakcie jazdy na rowerze, żeby nie narazić się na odwodnienie i utratę energii?

Dlaczego dostarczenie odpowiedniej ilości płynów jest takie ważne?

Ciało człowieka składa się w większości z wody, więc jej brak na pewno nie pozostanie niezauważony. Woda zapewnia rozprowadzenie pierwiastków, witamin oraz innych potrzebnych składników po całym organizmie, dlatego niedobory wody zaburzają te procesy, a co za tym idzie wpływają na gorsze funkcjonowanie organizmu. Wraz z wodą tracone są również rozpuszczone w niej składniki, co również nie jest dla organizmu dobre. Zwłaszcza, gdy na zewnątrz panuje upał, nie można pozwolić sobie na wyjazd na wycieczkę rowerową bez zapasu płynów, ponieważ zwłaszcza w takich warunkach człowiek szybko się poci i traci wodę. A to może doprowadzić do odwodnienia i osłabienia organizmu. Trzeba pamiętać, że utrata jedynie litra wody z organizmu prowadzi do znacznego obniżenia zdolności wykonywania wysiłku.

Co pić podczas jazdy na rowerze?

Ponieważ podczas wysiłku tracona jest woda oraz składniki mineralne, zwykła woda nie wystarczy do uzupełnienia wszystkich braków. Zamiast wody źródlanej lepiej wybrać wodę mineralną, ponieważ zawiera ona niezbędne sole mineralne. Dobrze sprawdzą się również napoje izotoniczne, które zawierają potrzebne składniki mineralne oraz przyspieszają wchłanianie wody. Oprócz soli mineralnych, izotoniki często są uzupełniane o witaminy oraz węglowodany, które zapewnią kopa energetycznego. Poza tym podczas długich wycieczek rowerowych lub intensywnego treningu rowerowego lepiej nie łączyć picia wody, czy rozcieńczonych soków z gęstymi sokami i napojami zawierającymi duże ilości cukru. Takie połączenie u osób aktywnych fizycznie może skutkować nawet deficytem wodnym.

Jak często pić podczas wysiłku?

Najważniejsze jest to, żeby pić regularnie, małymi łykami, a nie dopiero gdy poczuje się pragnienie. Organizm będzie znacznie lepiej nawodniony, jeśli wodę będzie się przyjmowało małymi porcjami niż w przypadku wypicia na raz pół litra płynu. Pozostaje jeszcze kwestia tego, jak dużo pić. W dużej mierze zależy to od intensywności wysiłku i panującej temperatury, ale generalnie przyjmuje się, że powinno się pić około pół litra płynów na godzinę w przypadku dość intensywnego wysiłku.