Dlaczego tak ważne jest regularne rozciąganie?

Rozciąganie mięśni, czyli stretching. Dlaczego tyle się o nim mówi, o co w nim chodzi i dlaczego powinniśmy o nim pamiętać podczas każdego intensywnego wysiłku fizycznego?

 
Rozciąganie to obowiązkowy punkt podczas aktywności fizycznej. Każdy kto chociaż raz wziął udział w zajęciach sportowych z profesjonalnym trenerem, albo poważnie interesował się zajęciami sportowymi, usłyszał że rozciąganie to obowiązkowy punkt, którego nie można ominąć. A często na koniec, już nam się nie chce, jesteśmy zmęczeni i jedyną rzeczą, na którą mamy ochotę, to odpoczynek. Już wyjaśniamy dlaczego nie powinniśmy odpuszczać rozciągania.

Rozciąganie powinno stanowić nieodzowny element każdego trening, mamy tu na myśli też jazdę na rowerze. Powinniśmy o tym pamiętać podczas rozgrzewki, jak i na sam jego koniec treningu. Podczas treningu nasze mięśnie kurczą się i rozluźniają. Stretching sprawia, że mięśnie odzyskują swoją prawidłową długość. Polepsza on ukrwienie mięśni.Najogólniej rzecz ujmując wpływa to na nasze samopoczucie.

Po każdym treningu powinniśmy rozciągać wszystkie mięśnie, szczególnie te które podczas treningu pracowały najintensywniej. Rozciąganie przyśpiesza regenerację, zwiększa przyrost naszych mięśni i zmniejsza szanse na wystąpienie zakwasów. Wszystko to sprawia, że łatwiej nam uniknąć kontuzji , mięśnie szybciej się regenerują, a my możemy trenować częściej i intensywniej. Właśnie dzięki odpowiedniemu rozciąganiu nasze ciało zyskują ładną rzeźbę.
Zyskują też na tym nasze stawy. Dzięki bardziej intensywnej produkcji mazi w torebkach stawowych stają się one bardziej elastyczne. A przecież nie chcemy żeby szybciej się zużywały.

Tak jak w przypadku treningu, tak i w przypadku rozciągania ważna jest systematyczność, cierpliwość i dokładność. Pamiętajmy aby robić to za każdym razem podczas wysiłku fizycznego. Jeśli chodzi o czas rozciągania, to powinien on być uzależniony o stopnia intensywności ćwiczeń, ale nie powinien on trwać krócej niż 5 min.

 

Brak rozciągania skutkuje dużym napięciem mięśniowym, rozdrażnieniem i brakiem komfortu fizycznego. A chyba nie o to nam chodzi.